En amerikaner kommer til byen

Fabita havde fornøjelsen af at kunne præsentere Barbara Tillett på en temadag om RDA arrangeret i samarbejde med DBC d. 21/11 2008. Selve temadagen er ikke emnet for denne lille artikel, den er beskrevet andre steder. Men når man får en person fra den anden side af det store hav til at stille op som oplægsholder, kan man ikke nøjes med at sige tusind tak for indsatsen og overrække et par flasker vin. Derfor havde arrangementskomiteen lagt hovedet i blød for at sætte et lille dansk program sammen.

Barbara Tillett har været i landet et par gange før – om sommeren – så nogle oplagte turistattraktioner var allerede krydset af på hendes sightseeing liste. Vi havde på forhånd spurgt hende, om der var noget, hun meget gerne ville se. Men hun var helt åben og meget positivt indstillet, uanset hvad vi ville foreslå.
Vi havde et par aftener og en hel lørdag, der skulle udfyldes og havde tænkt, at det godt kunne ende med at blive lang tid at skulle underholde en amerikansk verdensdame på engelsk i november måned. Men vores bekymring blev i den grad gjort til skamme! Hanne Hørl Hansen og jeg havde påtaget os at hente vores gæst i lufthavnen ved frokosttid torsdag, og allerede på Metroturen ind mod Kongens Nytorv gik snakken lystigt om både private og dybt faglige emner. Der er åbenbart ikke så langt mellem børn, hunde, hus, have, funktionskoder og katalogiseringsregler i godt selskab.

Vi havde på forhånd forsøgt at tage hensyn til et eventuelt jetlag, men det var ikke en del af Barbaras bagage. Så efter indkvartering på byens hotel foretog vi en hurtig fotosession på Amalienborg, før vi bød på varm chokolade og æbleskiver på Kongens Nytorv. Valget af drikkevarer var amerikansk. – men det kan man sagtens kombinere. Æbleskiverne var meget populære og gav selvfølgelig anledning til livlig udveksling af madtraditioner.

Om aftenen havde jeg tilbudt at invitere Barbara hjem til en privat familiemiddag. Jeg havde ”professionel” hjælp af min amerikanske svigersøn og min datter, der netop var kommet hjem efter et år i USA. Og da min mand og jeg havde været på besøg derovre et halvt år tidligere, følte vi os godt rustet.

Igen havde vi ikke behøvet at være bekymret. Snakken gik livligt, og Barbara var virkelig glad for at komme på besøg i et privat hjem. Hakkebøf med bløde løg, kartofler, brun sovs og rødbeder kan godt ende med at blive dagens ret i Gambrills, Maryland.

Fredagen stod i temadagens tegn. Arrangementskomiteen havde valgt at invitere oplægsholderne i Tivoli efter de faglige udfoldelser. Vi nåede selvfølgelig også at shoppe et par danske nisser og lidt julepynt før middagen. Under den hyggelige middag med udsigt over haven fik vi en ren foræring fra oven. Sneen dalede ned over Tivoli og blandede sig med kunstsneen. Ja selv julemanden kom forbi udenfor for at fuldende sceneriet. Der var ikke et øje tørt 😉

Resultat af alle vore overvejelser vedrørende lørdagens program var blevet en tur til Roskilde. Vi havde nemlig en meget entusiastisk lokal guide til rådighed. Hannes opvækst i domkirkebyen gav sig udslag i et lidt anderledes og meget afslappet program. Bente Herborg Christensen havde hentet Barbara på hotellet, og vi blev mødt af Hanne på Roskilde Banegård i bedste turguidestil. Så vi nåede både torvedag, domkirke, gymnasium, udsigt fra Skt. Jørgensbjerg, vikingeskibsmuseum, shopping og frokost på Hotel Prindsen, inden vi hoppede på toget tilbage mod Nyhavn. Vejrguderne viste sig fra deres pæneste side, så ikke engang den bekymring holdt.

Det var spændende at opleve Barbaras refleksioner over de indtryk, hun fik, og høre om amerikanske traditioner. Nogle af disse traditioner er meget stærke. Det gav fx nogle begrænsninger i valg af temadagsdato, at hun under ingen omstændigheder havde lyst til at være i udlandet til Thanksgiving. Juletraditionerne er som bekendt også forskellige fra vores på nogle punkter. Men hos Barbara er der nok et større internationalt præg end hos flertallet af amerikanere. Hun er meget åben for alt, hvad hun møder og mener ikke nødvendigvis, at the American way er den bedste. Men det skyldes måske, at hun har rejst meget over hele verden.
Hun modtog for eksempel med begejstring et kalenderlys og nogle juletræslys med holdere. Sammen med nisserne fra Tivoli vil de nok fremover give et dansk islæt i hendes juletraditioner. Med til samlingen af danske traditioner kom også ris à l’amande med kirsebærsovs, som hun fik i Nyhavn lørdag aften. Vi eftersendte opskriften, en grundig vejledning og en risprøve til hende, og hun havde efterfølgende lavet desserten derhjemme. Hun fortalte, at konsistensen dog var blevet lidt anderledes, da hun havde tænkt, at den sikkert ville smage dejligt, hvis den var lidt lun 😉

Da vi havde sagt farvel til Barbara lørdag aften, var vi meget glade for den oplevelse, det havde været for os at lære dette dejlige, vidende menneske at kende, og vi havde en klar fornemmelse af, at vi også havde givet hende et godt dansk ophold. Det følte Barbara heldigvis også. Hun fortalte os i hvert fald flere gange, at det var nogle dejlige dage, hun aldrig ville glemme – en flot tilbagemelding fra en så berejst person.

Den gode kontakt holder stadig. Barbaras besøg i Danmark har betydet, at hun har brugt os som ”sparringpartnere” især i forbindelse med bedst mulig formidling af RDA. Det har samtidig givet os en mulighed for at følge RDA-udviklingen på tættere hold, da vi blot kan kontakte hende med opklarende spørgsmål til regelarbejdet.

Alt i alt var det en meget givende oplevelse både på det faglige og det personlige plan.